Dispozitivele de intrare/ieșire sunt folosite pentru introducerea sau prezentarea informației. Pentru alimentarea cu date a UCP sunt folosite dispozitive de intrare. Acestea convertesc informația furnizată de utilizator în informație binară folosită de calculator. Există mai multe tipuri de dispozitive de intrare:
a. Tastatura: Este un dispozitiv standard de intrare. Este cel mai important dispozitiv de intrare, cu ajutorul căreia se introduc texte, numere și caractere speciale în calculator. Este de asemenea și primul dispozitiv de intrare care a apărut.
b. Mouse-ul: Odată cu dezvoltarea aplicațiilor și interfețelor grafice a apărut mouse-ul ca dispozitiv standard de intrare. Spre deosebire de tastatură, unde era nevoie ca fiecare commandă să fie dată sub forma alphanumerică, folosind mouse-ul se poate executa o commandă printr-un singur clic pe o porțiune a interfeței grafice.
Denumirea de mouse provine din limba engleză (mouse) şi înseamnă şoarece. Această denumire a fost atribuită deoarece firul modelelor timpurii semăna cu coada unui şoarece şi pentru că mişcarea cursorului pe ecran seamănă cu mişcarea unui şoarece. Mouse-ul a fost inventat de Douglas Engelbart la Stanford Research Institute în anul 1963 după un vast test de utilizabilitate. Dispozitivul a mai fost denumit în engleză și bug (gândac), dar denumirea a dispărut în favoarea celei de mouse. A fost unul din cele câteva dispozitive de indicat dezvoltate pentru calculatorul „oN-Line System” (NLS) al lui Engelbart, care era un sistem conținând atât hardware cât și software. Ulterior au fost construite dispozitive bazate și pe alte mișcări ale corpului, cum ar fi dispozitive montate pe cap sau atașate de bărbie sau nas, dar în cele din urmă a câștigat Mouse-ul, datorită simplității și comodității sale.
Primul Mouse era relativ voluminos și folosea două roți dințate perpendiculare una față de alta: rotația fiecărei rotițe era translatată în mișcare de-a lungul unei axe a planului. Engelbart a primit patentul US3541541 la data de 17 noiembrie 1970, sub numele „Indicator de poziție X-Y pentru un sistem de afișare”. Pe atunci Engelbart se gândea ca utilizatorii să țină Mouse-ul cu o mână, în timp ce cu cealaltă tastau pe o tastatură având cinci taste. Există două tipuri constructive de mouse: mouse mecanic, care se bazează pe mișcarea pe două direcții pe o suprafată plană a unei bile de cauciuc și convertirea acestei mișcări mecanice în semnale electrice și mouse optic, care se bazează pe achiziționarea a mii de imagini digitale pe secundă pentru determinarea mișcării cursorului.
c. Touchscreen-ul: Este de fapt un monitor sensibil la atingere. Prin atingerea unei zone a ecranului se poate executa o anumită comandă. În prezent se încearcă echiparea laptopurilor cu aceasta tehnologie care este folosită pe scară largă la tabletele inteligente (iPad, Samsung Tab etc.).
d. Scanner-ul: Acesta realizează convertirea imaginilor sau textelor de pe hârtie în format digital. Există două tipuri de scanner-e: scanner de mana (handheld), care este de dimensiuni reduse și trebuie să fie tras cu o mișcare uniformă pe deasupra documentului care se vrea digitizat și scanner de birou (flatbed), care este de dimensiuni mari, fix, prezentând o suprafață de sticlă pe care se pune documentul de digitizat
e. Microfonul: Dispozitiv de intrare ce transformă semnalele audio în semnale digitale.
f. Touchpad-ul: Dispozitiv similar cu mouse-ul. Acesta prezintă o suprafață plană, sensibilă la atingere și două butoane adiacente. Dispozitivul transformă mișcarea realizată pe această suprafată într-o mișcare a cursorului mouse-ului pe ecran. Se folosește de obicei pentru echiparea laptopurilor.
g. Camera web: Este un dispozitiv care converteşte imagini video preluate în timp real în informaţie binară.
CITESTE CONTINUAREA IN PAGINA URMATOARE: