În ciuda a ceea ce ați auzit prin presă, nu toate jocurile sunt pline de scene cu lunetiști si scene de omorât dușmani. De fapt există producători care vor să lanseze jocuri care să ajute la dezvoltarea copiilor și să ii facă să se adapteze mai ușor schimbărilor sociale. O firmă din Silicon Valley dezvoltî jocuri menite să ajute copiii cu boli cronice.
“Răzbunarea nanoboților” poate fi un joc standard, dar de fapt îi ajută pe acești copii să facă față luptei vieții lor. Pe ecran, dar și în viața reală, acești copii se luptă cu o boală grea, cancerul. Acest joc online face parte dintr-o colecție nouă gratuită intitulată Remision 2, dezvoltată de HopeLab, o companie non profit din Sillicon Valley al cărui scop este de a îmbunătați starea de sănătate cu ajutorul tehnologiei.
Richard Tate, dezvoltator la Hopelab spune că “Fiecare joc il pune pe jucător în interiorul corpului uman , luptând cu cancerul cu ajutorul diverselor arme precum chimioterapie , antibiotice sau anticorpii umani.”
În Remission 2, celulele canceroase sunt dușmanul, iar pe acestea le poți omori cu ajutorul unor arme chimioterapeutice. WBC, sau viermele cu celule albe pentru sânge și soldații denumiți după Prednisolone, un medicament pe care pacienții și-l administrează, sunt și ele personaje din joc.
Conform cercetătorilor de la HopeLab, jucătorii sunt mai dispuși să își urmeze tratamentul și văd chimioterapia ca pe o metodă de apărare , mai degrabă ca o obligație insuportabilă. Chiar și pacienții diagnosticați cu leucemie încă de mici au simțit un control mai mare asupra bolii lor.
“Când te joci jocuri nu îți dai seama că ești bolnav pentru că ești fascinat și distras. Acesta estemotivul principal pentru care mă joc, si desigur este și distractiv”, declară Cory de Gara, pacient de leucemie.
Declarațiile lui sunt întărite și de un supraviețuitor al leucemiei, Nico Pux. Acesta spune că “În esență este o formă diferită de scăpare pentru că poți să îți petreci un timp uitând pentru moment că ești bolnav și nu îți trebuie în schimb mult timp să te implici cu adevărat.”
Dar poate oare un joc sa facă diferența ?
“Am făcut multe teste folosindu-ne de tehnologia de imagistică a activității creierului . Jucând Remission, chiar și perioade scurte de timp, a fost o metodăfoarte bună de a activa acest sentiment de răsplatî în mintea pacienților tineri”, spune Richard Tate.
Creat cu ajutorul psihologilor care studiază comportamentele, jocul include multe paralele cu viața de bolnav de cancer. În joc sunt momente când rămâi fără energie și trebuie să pui pauza, deci timpul este destul de important atât din perspectiva jocului dar și din perspectiva realității corelându-se cu ce i se întâmplă pacientului.
Acest lucru îi încântă pe părinti dar Hopelab nu a dorit ca jocul să îi plicitseascaă pe copii, așa că și-a îndreptat atenția către supraviețuitorii unor boli precum Nico Pux care spune că :“Jocul îți arată că chimioterapia nu te obosește foarte tare și durerea are totuși un scop anume. ” Nico a sugerat unele îmbunatatiri chiar în timpul când s-a aflat internat pentru o operație de transplant de măduvă .
Dar oare acest joc face față jocurilor cu buget mare ? Pacienții care l-au jucat spun ca e destul de bun în comparație cu celalate jocuri pe care le joacă. Are câte puțin din toate, acțiune, cam tot ceea ce i-ar place unui copil.
Fără o mașinărie de marketing, Hopelab se bazează pe alte metode de promovare pentru a aduce jocul în atenția jucătorilor. Acesta este disponibil și pe mobil, pentru ca cei micii să se poată juca în spitale sau chiar la cabinetul doctorului.
“A fost dificil la început să captezi atenția pacienților care au dificultăți în acest sens și care nu se puteau concentra la lecțiile mele. Dar pentru că întotdeauna se întorc să se joace Angry Birds de exemplu, am realizat că aceste jocuri îi pot ajuta să învețe mai multe despre boala lor și despre tratament”, spune Jacob Lore, specialist pentru copii la un spital din Marea Britanie.
Remisision 2 îi ajută pe pacienți să conștientizeze lucrurile ciudate care se întâmplă în corpul lor. Și la fel ca și o imagine, jucându-se acest lucru valoreaza cât o mie de cuvinte.