Jocul video Tetris și-a întâlnit învingătorul. Willis Gibson, un tânăr în vârstă de 13 ani, a devenit primul jucător care a „învins” în mod oficial versiunea originală Nintendo a jocului.
Din punct de vedere tehnic, Willis – alias „blue scuti” în lumea jocurilor – a ajuns la ceea ce jucătorii numesc „kill screen”, un punct în care codul Tetris se defectează, blocând jocul. S-ar putea să nu sune ca o victorie pentru oricine care crede că doar scorurile mari contează, dar este o realizare foarte râvnită în lumea jocurilor video, unde recordurile implică împingerea hardware-ului și software-ului la limitele lor. Si dincolo.
Este, de asemenea, o afacere foarte mare pentru jucătorii de Tetris, pe care mulți l-au considerat de mult timp imbatabil. Asta se datorează în parte pentru că jocul nu are un sfârșit scris; acele forme de patru blocuri continuă să cadă, indiferent cât de bine te pricepi la stivuirea lor în rânduri care dispar. Jucătorii de top au continuat să găsească modalități de a-și extinde seria de câștiguri rămânând în joc pentru a ajunge la niveluri din ce în ce mai înalte, dar în final, jocul i-a învins pe toți.
Până când Willis a reușit, pe 21 decembrie, să declanșeze un ecran de ucidere la nivelul 157, pe care lumea jocurilor îl consideră o victorie asupra jocului – ceva în sensul împingerii software-ului dincolo de propriile limite.
Producătorii de Tetris sunt de acord. „Felicitări ‘blue scuti’ pentru obținerea acestei realizari extraordinare, o performanță care sfidează toate limitele preconcepute ale acestui joc legendar”, a spus CEO-ul Tetris, Maya Rogers, într-un comunicat. Rogers a menționat că Tetris își va sărbători cea de-a 40-a aniversare în acest an și a numit victoria lui Willis o „realizare monumentală”.
A fost un drum foarte lung. La început, „oamenii din scena Tetris nici măcar nu știau cum să ajungă la aceste niveluri superioare”, a spus David Macdonald, un YouTuber de jocuri care a făcut cronica industriei jocurilor de ani de zile. „Au fost blocați în anii 20 și 30 pentru că pur și simplu nu cunoșteau tehnici pentru a merge mai departe.” Nivelul 29 a reprezentat un obstacol deosebit de greu, deoarece blocurile au început să cadă mai repede decât putea răspunde controlerul din joc.
În cele din urmă, jucătorii au găsit modalități de a face progrese, așa cum a povestit Macdonald în videoclipul său detaliat despre victoria lui Willis. În 2011, cineva a ajuns la nivelul 30 folosind o tehnică numită „hipertapping”, în care un jucător își putea vibra ritmic degetele pentru a mișca controlerul de joc mai repede decât viteza încorporată a jocului. Această tehnică i-a adus pe jucători la nivelul 35 până în 2018, după care s-au lovit de un zid.
Următorul lucru important a avut loc în 2020, când un jucător a combinat o tehnică cu mai multe degete folosită inițial la jocurile video arcade cu un deget poziționat pe partea de jos a controlerului pentru a-l împinge împotriva altui deget din partea de sus. Denumită „rulare”, această abordare mult mai rapidă a ajutat un jucător să ajungă la nivelul 95 în 2022.
Apoi au apărut alte obstacole. Deoarece dezvoltatorii originali Tetris nu contaseseră niciodată că jucătorii vor depăși limitele jocului atât de agresiv, ciudateniile bizare au început să apară la niveluri mai înalte. O problemă deosebit de dificilă a apărut cu paleta de culori a jocului, care în mod tradițional trecea prin 10 modele ușor de distins. Începând cu nivelul 138, totuși, au început să apară combinații aleatorii de culori – dintre care unele au făcut mult mai dificilă distingerea blocurilor de fundalul negru al jocului.
Două modele deosebit de diabolice – unul o combinație slabă de albastru închis și verde numit mai târziu „Amurg”, celălalt compus din blocuri negre, gri și albe numite „Carbune” – s-au dovedit a fi dificil epentru jucători. Atunci când este combinat cu încordarea jocurilor din ce în ce mai lungi, care ar putea dura 40 de minute sau mai mult, progresul a încetinit din nou. A fost nevoie de un program AI care joacă Tetris, numit StackRabbit, pentru a rupe acest blocaj, ajutând să identifice exact unde s-ar putea întâmpla ca jucătorii să dea de o eroare care duce la un ecran de ucidere și, în sfârșit, să învingă jocul.
StackRabbit, care a reușit să ajungă până la nivelul 237 înainte de a prăbuși jocul, a rulat pe o versiune modificată a Tetris, astfel încât realizările sale nu sunt strict comparabile cu cele ale jucătorilor umani. Și descoperirile sale nu au fost aplicabile imediat jocului jucat de oameni. Dar rulările sale au demonstrat în mod clar că erorile de la sfârșitul jocului ar putea fi declanșate de evenimente foarte specifice, cum ar fi ce piese de bloc erau în joc sau câte linii a eliminat un jucător deodată.
Acest lucru a permis jucătorilor umani să preia sarcina de a mapa toate scenariile posibile care ar putea provoca astfel de blocări în jocul original. Acestea au rezultat de obicei atunci când codul jocului vechi de un deceniu și-a pierdut locul și a început să citească următoarele instrucțiuni dintr-o locație greșită. Un efort masiv stimulat de experiența lui StackRabbit a condus în cele din urmă la compilarea unei foi de calcul mari care detalia ce niveluri de joc și ce condiții specifice erau cel mai probabil să ducă la un accident.
Acesta este ceea ce l-a determinat pe Willis să alerge pentru record. Cu toate acestea, chiar și el a părut șocat când a prăbușit jocul la Nivelul 157. În videoclipul său live, pare să hiperventileze înainte să răsufle „Oh, Dumnezeule” de mai multe ori, strângându-și tâmplele și îngrijorându-se că ar putea leșina. După ce își pune mâinile peste gură într-o aparentă încercare de a-și regla respirația, el exclamă în cele din urmă: „Nu-mi simt degetele”.