TikTok a eliminat din videoclipuri muzica unor vedete, printre care Taylor Swift, The Weeknd și Olivia Rodrigo, după o dispută cu casa de discuri a acestora, Universal Music Group (UMG).
Un acord de licențiere între TikTok și casa de discuri a expirat miercuri, iar o nouă înțelegere nu a putut fi încheiată. UMG a declarat că TikTok a vrut să plătească o „fracțiune” din tariful pe care alte site-uri de socializare îl plătesc pentru accesul la melodiile sale.
TikTok a acuzat UMG că a prezentat o „narațiune și o retorică falsă”.
Toate videoclipurile care au muzică UMG pe ele vor fi dezactivate și nu vor putea fi realizate videoclipuri noi cu acele piese. De la unii artiști, precum Ariana Grande și Katy Perry, cea mai mare parte a muzicii lor a dispărut de pe paginile lor oficiale, cu excepția câtorva melodii care sunt la alte case de discuri.
Billie Eilish, o altă artistă UMG, a avut toate melodiile sale, cu excepția uneia, scoase de pe site. Piesa ei What Was I Made For? a fost inclusă în filmul Barbie – a cărui coloană sonoră a fost publicată de Warner Music Group.
Piesa lui Sophie Ellis-Bextor, Murder on the Dancefloor, care a devenit un hit viral după ce a apărut în filmul Saltburn, este, de asemenea, indisponibilă.
Versiunile neoficiale, accelerate și încetinite ale pieselor sunt încă disponibile pentru utilizare.
Companiile muzicale și artiștii câștigă drepturi de autor atunci când melodiile lor sunt difuzate pe platformele de streaming și de socializare. Pe TikTok, acestea sunt folosite ca muzică de fundal pentru videoclipurile încărcate pe site.
Dar există de mult timp un disconfort cu privire la cât de puțin plătesc platformele, care, în acest caz, s-a transformat într-un dezacord major și foarte public.
UMG și TikTok au purtat discuții cu privire la o nouă înțelegere, dar nu au reușit să ajungă la un acord înainte de termenul limită de 31 ianuarie.
Într-o scrisoare deschisă, publicată la 30 ianuarie, Universal a susținut că „în cele din urmă, TikTok încearcă să construiască o afacere bazată pe muzică, fără a plăti o valoare corectă pentru muzică”.
Universal a declarat că este, de asemenea, preocupată de obținerea de compensații echitabile pentru artiștii pentru melodiile generate de inteligența artificială făcute să sune ca artiști reali – cum ar fi una făcută să sune ca Drake și The Weeknd, care a devenit virală.
„Creatorii de conținut concurează deja pe platformele de socializare cu fonduri de redevențe diluate sau inexistente”, a declarat Franklin Graves, avocat și autor al unui buletin informativ axat pe evoluțiile juridice din economia creatorilor.
„Prin aruncarea unei plăți suplimentare de licențiere pentru muzica generată de AI în amestec, ar putea scădea potențial orice cotă de venituri din publicitate rămasă după ce partea TikTok și deținătorii de drepturi sunt plătiți”, a adăugat el.
Universal a avut, de asemenea, probleme cu moderarea conținutului TikTok, spunând că nu a reușit să facă față în mod adecvat „valului de discursuri de ură, intoleranță, intimidare și hărțuire de pe platformă”.
TikTok a răspuns: „Este trist și dezamăgitor faptul că Universal Music Group și-a pus propria lăcomie mai presus de interesele artiștilor și compozitorilor săi.
„În ciuda narațiunii și a retoricii false a Universal, adevărul este că au ales să se îndepărteze de sprijinul puternic al unei platforme cu mult peste un miliard de utilizatori care servește drept vehicul gratuit de promovare și descoperire pentru talentele lor”, a adăugat acesta.
Warner Music, rivalul Universal, a încheiat un acord de licență cu TikTok în iulie 2023.